Tuesday, September 27, 2005

Syyllinen

Tämä on hirvittävän tylsä postaus, joka kannattaa jättää lukematta. Varsinkin sellaisten ihmisten, joiden lempisanontoja on "ota itseäsi niskasta kiinni, kyllä se siitä".

Mä menin duuniin aamulla, istahdin, aloin painaa. Tein hommiani siinä kaikessa rauhassa, mitä nyt pari esimiestä kävi kyselemässä voinko hoitaa "sen ja sen keissin, se on sun heiniä." Sitten yks kaks yllättäen osastopäällikkö seisoo vakavana mun vieressä: "Tuletko mun huoneeseen heti." Päähän pukkasi paniikkia. Mitä mä olen tehnyt? Jättänyt tekemättä? Luikin pomon huoneeseen ihan sydän kurkussa. Noh. Pomo istui alas ja ilmoitti mulle: "Sä lähdet nyt kotiin. Sä olet kolme viikkoa ollut täällä kuumeessa ja päänsäryssä ja sun selkää särkee niin, että sen oikein näkee miten sä vedät vinoon ja valut kasaan. Sä et ole nukkunut ikuisuuksiin. Mä olen varannut sulle meidän ylilääkäriltä ajan huomiseksi. Et tule aamulla töihin vaan menet sinne suoraan. Oletan, että jäät sairaslomalle. Haluan, että jäät sairaslomalle. Minä olen sinusta huolissani, me kaikki olemme. Me haluamme sinut tänne, me pidämme sinusta hurjasti. Mutta me haluamme sinut kuntoon. Sinun on pakko levätä."

Mitä siihen voi sanoa?!?

Nieleskelin itkua. Samoin pomoni. Että hän oli jumalauta ottanut asiakseen hoitaa mulle sen lääkäriajan, kun ajanvaraus kertoi, että "ehkä joskus ensi viikon lopulla", kun olin itse yrittänyt aikaa varata. Kuinka monella ihmisellä on tuollainen esimies?!

Ja sitten iski syyllisyys. Syyllisyys, josta Marleenan blogissa jo pienesti mainitsin. Mä tunnen syyllisyyttä siitä, etten ole työkykyinen. Siitä, että mun päätä särkee kamalasti ja selkä on kuin tulessa. Siitä, että mun työkavereilla on entistä enempi kiire, kun mä en ole siellä. Siitä, että mä olen niin huono.

Antakaa minulle anteeksi.

11 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hep hep! Nyt olet Onnellinen että Sinulla on ympärilläsi ihmisiä jotka Todella välittävät! Otat sitä saikkua ja lepäät kaikessa rauhassa, ok?!

5:07 PM, September 27, 2005  
Anonymous Anonymous said...

Ja nyt kyllä otat itseäsi...... ;-D
Toihan oli hienoja uutisia, noin pitäisi muidenkin työntekijöitään arvostavan työnantajan toimia. Syyllinen olet ainoastaan itsesi kiusaamiseen sairaana työssä, mutta antaa nyt olla karttakepin tällä kertaa. Nyt vain lääkärille ja asiat kuntoon, että paukkuu !!!
* H A L I *

5:07 PM, September 27, 2005  
Blogger Lostis said...

Nämä on vaikeita juttuja nämä syyllisyysasiat. Mutta kiitos Heli ja Bipona viesteistänne, minä yritän ihan tosissani nyt rauhoittua ja levätä. Sehän on sitten täysin eri asia mitä se lääkäri sanoo, passittaako takas töihin, että "saatanan lorvikatarri".

Mun pomo on hieno.

6:33 PM, September 27, 2005  
Blogger mea said...

Syyllisyys on asia, jota ei voi selittää toiselle, kun ei siihen ole mitään järkevää selitystä. Kun tuntee olevansa sairas mutta pystyy kävelemään, on kuin olisi velkaa sen töihin menon. Koko yön pähkii särkevässä päässään, että mitä aamulla tekisi. Jos on niin reipas, että päättää jäädä kotiin sairastamaan sairauden pois, on niin syyllinen olo, ettei ossa kuin tehdä töitä tai jopa lähteä puolesta päivästä töihin.

Jos saa lääkärille ajan, niin vähättelee oloaan ja sanoo, että no ei tässä mitään, kyllä minä töihin pystyn. Ja jatkaa taas toivossa, että lääkkeet ja aika auttavat.

Kerran muistan sairastaneeni ilman syyllisyyttä mutta silloin olinkin leikkauspöydällä. Toki töihin menin kesken hoitojen.

Vaan saako niistä kirkkaampaa kruunua. Yleensä ei.

Joten sairasta ensin itsesi kuntoon ja ajattele sitten, miten hieno esimies sinulla on.

9:49 PM, September 27, 2005  
Blogger Lostis said...

Mea, olet oikeassa. Minun upea pomoni vielä sanoi, että "menet sitte ihan mummona sinne lääkärille, kerrot ihan kaikki pienimmätkin kolotukset ja kutinat ja tutinat." Hyvä neuvo, jota yritän hampaat irvessä noudattaa. Yleensä mulla on tapana just sanoa, että "jotakin vähän jos särkyyn sais, kyllä tämä tästä..."

Kulkurille ja teille muille myös auringonpaistetta. Itse olen päänsärkyisenä mieluummin pimeässä.

10:36 PM, September 27, 2005  
Blogger Sivustaseuraaja said...

Tsemppiä, Eksynyt ja pois tuo syyllistäminen ja justiinsa ;)

Harvassa ovat pomosi kaltaiset ihmiset. Ole onnellinen, että antaa tukensa. Kunpa itselläni olisi ollut samanlainen - silloin aikoinani.

Ja nyt peiton alle. Pidä itsestäsi huolta, sillä meillä kaikilla on vain tämä yksi elämä. Ajatuksissa mukanasi...

11:02 PM, September 27, 2005  
Blogger Lostis said...

Kiitokset, Marleena. Minäkin olen alkanut tässä jo toivoa, että saisin sairaslomaa. Ja jotain, jonka avulla särky vähän vähenisi. Jotta saisi nukkua, edes yhden yön.

Nyt menen kokeilemaan. Eli levittäydyn kirjan kanssa sänkyyn ja nuokun aamuun saakka...

11:56 PM, September 27, 2005  
Blogger Marjut said...

Minäkin olen kotona kipeänä ja poden siitä erittäin huonoa omaatuntoa. Siihen eivät tunnu mitkään lääkkeet tepsivän. :-( Jaksamista!

7:28 AM, September 28, 2005  
Blogger Lostis said...

Miten minä jotenkin tiesin, Marjut, että sinä jos jokus ymmärtää tämän sairastamisen ja syyllisyyden dilemman.

Paranemista sinne, halauksen kera.

8:17 AM, September 28, 2005  
Anonymous Anonymous said...

Ja vielä. Paitsi että ajattelet niin, olisi hienoa myös jos sanoisit sen esimiehellesi. Sen, ettei vastaavia tyyppejä ole ihan joka oksalla. Hänkin arvostanee.
Tsemppiä.

-Hanna

8:35 AM, September 28, 2005  
Blogger Lostis said...

Niin, Hanna, minä olen sen kyllä sanonut ääneenkin hänelle muutamassa eri tilanteessa. Tässä yhteydessä en pystynyt sitä sanoiksi vielä pukemaan, mutta tulen varmasti mainitsemaan jahka taas töihin menen.

Nyt menen lääkäriin. Saankohan heti passituksen takaisin sorvin ääreen vai ottaisikohan hän minut nyt tosissaan.

11:01 AM, September 28, 2005  

Post a Comment

<< Home